Start » Allt om SEO – Sökmotoroptimering

Allt om SEO – Sökmotoroptimering

SEO - en navigerbar labyrint av verktyg för att få din hemsida att sticka ut från mängden

SEO (Search Engine Optimization) handlar om att få sökmotorer som Google att ranka din sida så högt som möjligt för ett specifikt sökord. I den här artikeln kan du läsa om hur du kan applicera SEO på din hemsida för att få den att visas högre upp på resultatlistorna i olika sökmotorer. Ett område som artikeln kommer att ta upp är ”onsite-optimering”, vilket handlar om hur man specifikt anpassar sin hemsida för bästa möjliga effekt. Vi förklarar även en hel del om ”backlinks”: vad de är för någonting, hur de påverkar din ranking samt hur du ska använda dem på bästa sätt.

SEO ger grunderna för en bra ranking

SEO handlar alltså om att få din sida högre rankad – och således bli lättare för andra att hitta – av sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. Dessa sökmotorer har servrar som ”crawlar” internet för att försöka förstå hur de olika sidorna hänger ihop. Efter att ha samlat ihop all information använder de en algoritm för att analysera all data och bestämma vilka sidor som ska rankas högst. Olika organisationer har sedan försökt utforska hur dessa algoritmer fungerar så att de sedan kan replikera dem för att få sina sidor att visas så högt upp som möjligt.

Vad dessa organisationer har kommit fram till är att en rad olika faktorer inom SEO bestämmer hur högt upp en sida rankas. Dessa inkluderar länkar till hemsidan från hemsidor av hög kvalitet, länkar på den egna hemsidan, kvalitet på innehåll, hur så kallade nyckelord (keywords) används, mm. Med hjälp av denna information kan vi sedan skapa en mall för hur vi ska jobba med hemsidan för att få den att ranka så högt som möjligt. Denna mall består av hur vi hittar nyckelord, skapar artiklar och optimerar sidan.

Så rankar du din sida högt

Den första SEO-punkten vi måste genomföra är att hitta ett bra nyckelord som vi tror att vi kan få en hög ranking på. Man kan använda programmet ”SEO Quake” för att se hur många backlinks sidorna har på ett speciellt nyckelord. Sedan kan man med hjälp av Googles ”Keyword Planner” se hur många sökningar nyckelordet har per månad. När vi hittar ett som vi tror passar går vi vidare till nästa steg. Detta är att skriva en artikel på över 500 ord där nyckelordet finns med i texten 10-12 gånger.

Nästa punkt är att optimera sidan. Detta gör vi genom att använda en så bra ”title” (titel) till nyckelordet som möjligt och sedan en så passande metabeskrivning som möjligt. Det finns verktyg online för att maximera resultatet av dessa; googla ”SEO” för att hitta dem. När detta är gjort kan man även leta upp ett lämpligt verktyg för att söka på sin egen hemsida för att se till att den är optimerad eller om det finns något mer man kan göra på sidan för att höja dess SEO-status.

Skaffa ”backlinks” till din hemsida

När du kommit så här långt har det blivit dags att skaffa ”backlinks” till din hemsida så att Google rankar den högre, alltså själva essensen av SEO. Backlinks är den faktor som spelar störst roll för din ranking. Det finns många olika sätt att få backlinks till din sida. Ett kan vara att leta efter länkar som inte fungerar och meddela webbansvariga att de ska länka till din sida i stället för till den trasiga länken. Sedan kan man publicera sin artikel och meddela de webbansvariga om sin nya artikel samt att de gärna får länka till den.