Start » Guldägget – Sveriges mest kreativa tävling

Guldägget – Sveriges mest kreativa tävling

Guldägget är ett pris inom kommunikation

Att det finns olika branschspecifika tävlingar och priser är inget nytt. Har du till exempel hört talas om tävlingen Guldägget? Det är en stor och prestigefylld tävling i media- och kommunikationsbranschen, där ett företag med de bästa och mest kreativa kommunikationslösningarna belönas en gång om året. Förutom Guldägget finns det en rad andra reklam-, PR- och kommunikationstävlingar, både svenska och internationella. Har just din arbetsplats lyckats utomordentligt bra med en kommunikationsinsats under den senaste tiden? Varför då inte se över möjligheterna att delta i en av dessa tävlingar för att vinna en av dessa prestigefulla pris?

Guldägget – ett prestigefyllt kommunikationspris

Arbetar du inom kommunikation, reklam eller media? Då har du säkert hört talas om det prestigefyllda kommunikationspriset Guldägget. För andra, som inte jobbar inom branschen, är priset kanske inte lika känt. Tävlingen riktar sig till företag och organisationer inom kommunikationsbranschen, och har som syfte att föra svenska kommunikationslösningar framåt. Med tävlingen är också tanken att fler kommunikationsbyråer ska motiveras till att arbeta mer kreativt med olika sorters kommunikationslösningar. Genom att lyfta fram aktörer som lyckats med detta hoppas man kunna inspirera fler till att arbeta framåtsträvande med kommunikation.

Guldägget har funnits sedan 1961, och än idag delas alltså priset ut en gång varje år. Det är en jury som bestämmer vilka som vinner, och bland kriterierna för bedömning finns bland annat följande: att ha en tydlig idé som också har genomförts väl, att kunna skapa ett intresse hos målgruppen för denna idé, att tydligt kunna formulera ett budskap och att detta budskap passar både avsändaren (företaget) och mottagaren (målgruppen). Utöver detta ska givetvis arbetet vara väl utfört i form av grafisk form, bild och text med mera.

Andra priser inom reklam och kommunikation

Guldägget må vara att av Sveriges största och mest prestigefulla pris inom kommunikation, men det är långt ifrån det enda inom branschen. Det finns många andra som har skapat liknande tävlingar i syfte med att lyfta fram vikten av ett bra kommunikationsarbete inom olika branscher. Internationellt sett bör CLIO Awards nämnas, liksom Cannes Lions, European Excellence Awards och Eurobest. Alla dessa delar ut kommunikationspriser inom en rad olika områden, så som kriskommunikation, internkommunikation och kreativ kommunikation för att nämna några.

Även i Sverige har vi fler priser inom området. Har du till exempel hört talas om varumärkespriset Signumpriset, PR-priset Spinngalan eller Stora kommunikatörspriset? Detta sista pris arrangeras av Sveriges Kommunikatörer, där ett företag eller organisation (eller enskild person för den delens skull) belönas för sina goda kommunikationsinsatser. Alla dessa priser har dock fått mer eller mindre medial uppmärksamhet. Guldägget är ett av priserna inom området som har fått mycket uppmärksamhet, och förmodligen är det också till viss del därför det anses vara så prestigefyllt.

Goda kommunikationslösningar kan ge pris

Har du eller din arbetsplats arbetat engagerat inom kommunikation? Har ni satsat stort, och känner att ni ligger i framkant inom branschen? I så fall kan det vara en idé att anmäla sig till Guldägget, eller något annat kommunikationspris som passar er insats. Olika tävlingar har dock olika tävlingsregler, så en bra början är att läsa på mer vilka som gäller för just den tävling ni vill delta i. Förhoppningsvis kan detta motivera allt fler att arbeta ännu hårdare och mer resultatinriktat med kommunikation.